To chyba najczęściej zadawane pytanie przy planowaniu zakupu aparatu – jakie robi zdjęcia? Jak wyglądają?

No bo te wszystkie testy, tabelki i wykresy… Tak, są ważne, potrzebne. To w zasadzie pierwsze źródło wiedzy, daje odpowiedzi na najważniejsze pytania. Ale z czasem przychodzi inne, równie ważne. Gdy kupujemy nowe auto, to wcześniej chcemy się nim przejechać, prawda? Podobnie z aparatem. Dobrze jest „pomacać” aparat, czy leży nam w ręce, jak leży i czy wygodnie się go obsługuje. To zawsze możemy zrobić w jakimś Media Marktcie albo innym Staurnie. Ba, niekiedy możemy wsadzić własną kartę i zrobić kilka ujęć, a potem przeanalizować je w domu.

Co zrobić  gdy chcielibyśmy zobaczyć jak nasz nowy aparat, planowany zakup, zachowuje się w konkretnych sytuacjach? A precyzyjniej – jak wyglądają zdjęcia nim zrobione w konkretnej sytuacji? Na przykład – jak wyglądają industrialne, miejskie krajobrazy w połączeniu z konkretnym obiektywem? Tu zaczynają się schody. Bo chyba żaden sklep nie da nam takiej szansy – chyba, że zapłacimy za wypożyczenie aparatu. Ale od czego są inni fotografujący!?

ranking-aparatow

Kiedyś trafiłem  pixelpeeper.com i powiem Wam, że to moje główne źródło wiedzy o tym „jak wygląda zdjęcie” wykonane w konkretnej konfiguracji: aparat + obiektyw. No i w określonej sytuacji.

Serwis garściami czerpie z Flickra (a precyzyjniej z danych exif zdjęć umieszczonych w tym serwisie), gdzie mamy podobną funkcjonalność, jednak tu wydaje się to łatwiejsze w analizie.

Filozofia jest prosta: można sprawdzić jak wyglądają zdjęcia wykonane danym obiektywem z określonymi aparatami lub odwrotnie – wybrać aparat i podglądać zdjęcia wykonane określonymi obiektywami. Na dodatek można wybrać określoną ogniskową (dla zoomów) oraz przysłonę, czas naświetlania i czułość. Im popularniejszy sprzęt – tym więcej mamy przykładów zdjęć nim wykonanym. I już, i tyle.

Serwis pozwala jeszcze na coś innego – wyświetlić rankingi najwyżej ocenianych i najpopularniejszych obiektywów i aparatów. W ten sposób wiecie czym fotografują inni.

ranking-obiektywów

(fot. otwierające – (c) Nikon)