Pin It

Dylemat i pytanie: jaki obiektyw Canon, Nikon, Sony, Olympus, Sigma? Pojawia się na tyle często, że w końcu postanowiłem napisać na ten temat. 

Bardzo często, w czasie warsztatów fotograficznych spotykam się z osobami, które fotografują – czy też portretują – obiektywami o ogniskowej 200 mm i więcej. Na pytanie skąd pomysł, by portretować takim właśnie „działem” słyszę odpowiedź: bo fotografowana osoba nas nie zauważy. Inni argumentują nieco inaczej: bo wstydzą się podchodzić blisko, obawiają się odmowy bądź agresji ze strony portretowanej osoby.

8WKF_Piotr_Trybalski

Ogniskowa 75 mm, przysłona f/1.6. Byłem blisko, bardzo blisko. To jedno z ostatnich zdjęć w serii, wykonane w momencie gdy moja malijska modelka zaczęła ponownie być sobą. (c) Piotr Trybalski

Portret to bardzo, bardzo osobista dziedzina fotografii. Przynajmniej powinna taka być. I bynajmniej nie chodzi mi tu o obnażanie – w sensie dosłownym – czegokolwiek poza prawdziwym „ja” portretowanej osoby. Pewnie zgodzicie się ze mną, że najlepsze portrety jakie udało Wam się oglądać pełne były emocjonalnego przekazu, czuć było (a raczej widać), że są prawdziwe, a fotograf nie znajdował się kilka metrów od modela, ale blisko, całkiem blisko.

007

Nieco przełamana oś pionowa kadru, nieco z góry, z ukosa. I oczy – kontakt wzrokowy i emocje. Ogniskowa 75 mm, przysłona f/2.2 (c) Piotr Trybalski

Czy zdjęcie portretowe wykonane obiektywem 200mm z kilku czy kilkunastu metrów może być udane? Tak, może się… udać. Ale chyba nie o to nam chodzi, by zdjęcia się „udawały”, czyli żeby się zdarzało wykonać udane ujęcie. Chodzi o to by każde ujęcie było udane. Zaplanowane, przemyślane, wypracowane. Kontakt wzrokowy i emocjonalny fotografa z modelem to podstawa, która jest odpowiedzialna za udane zdjęcie portretowe.

ZOBACZ: Jak fotografować ludzi?Poradnik.

Co złego jest w tych nieszczęsnych 200mm? Po pierwsze brak kontaktu z fotografowaną osobą. Fotografowanie ze znacznej odległości przypomina raczej „kradzież obrazu” niż wypracowany, przemyślany portret.  Klasyczne, portretowe ogniskowe: 85 mm, 105 mm dają szanse na obcowanie z modelem, dają szanse na zauważenie emocji, poznanie portretowanej osoby. Zauważenie chwili kiedy model staje się sobą, wystawiony przed szkło obiektywu.  Takie ogniskowe dają też szansę na ciekawsze kadry, złamanie symetrii zdjęcia, pochylenie osi pionowej obrazu.

007_004

Ogniskowa 35 mm, przysłona f/4.5

Pomijając wady czysto merytoryczne, wynikające ze stosowania długich ogniskowych, kluczowym problemem są zniekształcenia twarzy i głowy – efekt użycia za długich ogniskowych, ale i krótkich, zbyt krótkich, wykorzystywanych w zbyt małej odległości. Jak to wygląda w praktyce? Zobaczcie poniższe zdjęcie, w świetny sposób pokazuje co jest „nie tak” ze zdjęciami, wykonanymi obiektywami o określonej długości ogniskowej.

Zwróćcie szczególną uwagę co dzieje się z nosem, czołem i oczami. Jak przy długich ogniskowych zaczyna pojawiać się na zdjęciu powierzchnia pomiędzy kością policzkową a uchem (i skroń), jak twarz „chowa się” w głowie przy 350mm.

 

Obiektywy portretowe, jak wybrać?

Kliknij mnie!

Jakich w takim razie używać obiektywów? Podzieliłbym je na dwie grupy: klasyczne – portretowe i takie, dzięki którym można budować portrety wieloplanowe – np. 50-tki, 35-tki czy 28-ki (wśród których ująłem zoomy – dla wielu z Was będą to po prostu obiektywy uniwersalne). Są to moje, subiektywne propozycje, starałem się wybrać zarówno nieco tańsze rozwiązanie (obiektyw budżetowy) jak i droższe – używane przez profesjonalnych fotografów.  Od razu napiszę, że najbardziej lubię fotografować pomiędzy 75 a 85 mm – to moje ulubione ogniskowe portretowe.  Każdy z Was może wybrać sobie taki obiektyw, który mu najbardziej pasuje. Zawsze można poszukać okazji – na przykład serwisów oferujących kupony rabatowe (jak chociażby tutaj) i znaleźć droższy obiektyw po niższej cenie.

Pamiętajcie jednak o tym, że nie osiągnięcie efektu pięknego rozmycia ostrości na twarzy portretowanej osoby, jeśli będziecie używać przysłony o wartości większej od f/2.8 – a i ta może okazać się zbyt duża. Te droższe, o nieco lepszej konstrukcji optycznej obiektywy dają też większą szansę na uzyskanie pięknego efektu bokeh w tle.

Poniższe propozycje spełniają założenia:

  • obiektywy stałoogniskowe pozwalają na uzyskanie bardzo ostrego obrazu
  • obiektywy posiadają ogniskową, która pozwala na portrety zarówno w ujęciu bliższym jak i dalszym. Innymi słowy: uda Wam się nimi wykonać klasyczny „head shot” jak i zdjęcia w kadrze średnim czy amerykańskim (odległość do portretowanej osoby to Wasz wybór, zależy od Waszej wizji przygotowywanego portretu)
  • minimalny otwór przysłony pozwala na uzyskanie estetycznego rozmycia – obszar ostry może mieć niewiele ponad 3-4 cm i jednocześnie pozwala pracować przy świetle zastanym – często dość słabym (półmrok), a przez to interesującym fotograficznie
  • posiadają autofokus, pozwalający na szybką pracę

Obiektywy portretowe dla pełnej klatki:

i-canon-ef-85mm-f-1-8-usm-2519a012[1]Canon EF 85mm f/1.8 USM

  • ogniskowa: 85mm (dla pełnej klatki)
  • minimalna przysłona: f/1.8
  • minimalna odległość ostrzenia: 85 cm
  • średnica filtra: 58 mm
  • silnik AF: tak
  • waga: 425 g
  • wielkość: 75 mm (maksymalna średnica) x 71,5 mm (długość)
  • CENA: od 1480 zł – sprawdź ceny i dostępność.

 

 

0806canonef01[1]Canon EF 85mm f/1.2L II USM

  • ogniskowa: 85mm (dla pełnej klatki)
  • minimalna przysłona: f/1.2
  • minimalna odległość ostrzenia: 95 cm
  • średnica filtra: 72 mm
  • silnik AF: tak
  • waga: 1025 g
  • wielkość: 91,5 mm (maksymalna średnica) x 84 mm (długość)
  • CENA: od 8190 zł – sprawdź ceny i dostępność.

 

 

 

 

Canon EF 24-70mm f/2.8L II USMhighres-canonhiRes2470mmf28IIfrontjpg_1328611310[1]

  • ogniskowa: 24-75mm (dla pełnej klatki)
  • ogniskowa portretowa (portrety wieloplanowe: 28, 35, 50, 70mm)
  • minimalna przysłona: f/2.8
  • minimalna odległość ostrzenia: 38 cm
  • średnica filtra: 82 mm
  • silnik AF: tak
  • waga: 805 g
  • wielkość: 88,5 mm (maksymalna średnica) x 113 mm (długość)
  • CENA: od 7920 zł – sprawdź ceny i dostępność.

 

e9e9ca6c-2c8f-4f9a-9d30-0dc268cbaa5e_product[1]Nikon AF NIKKOR 85 mm f/1,8G

  • ogniskowa: 85mm (dla pełnej klatki)
  • minimalna przysłona: f/1.8
  • minimalna odległość ostrzenia: 85 cm
  • średnica filtra: 67 mm
  • silnik AF: tak
  • waga: 350 g
  • wielkość: 80 mm (maksymalna średnica) x 73 mm (długość)
  • CENA: od 1800 zł – sprawdź ceny i dostępność.

 

 

Nikon AF-S NIKKOR 85 mm f/1,8G

  • ogniskowa: 85mm (dla pełnej klatki)83795-1-1-0-nikon-af-85-f18d[1]
  • minimalna przysłona: f/1.8
  • minimalna odległość ostrzenia: 85 cm
  • średnica filtra: 62 mm
  • silnik AF: nie
  • waga: 380 g
    • wielkość: 71,5 mm (maksymalna średnica) x 58,5 mm (długość)

 

 

 

 

1375439-1-1-0-nikon-af-s-85-f14g[1]Nikon AF-S NIKKOR 85 mm f/1,4G

  • ogniskowa: 85mm (dla pełnej klatki)
  • minimalna przysłona: f/1.4
  • minimalna odległość ostrzenia: 85 cm
  • średnica filtra: 77 mm
  • silnik AF: tak
  • waga: 595 g
  • wielkość: 86,5 mm (maksymalna średnica) x 84 mm (długość)
  • CENA: od 6900 zł – sprawdź ceny i dostępność.

 

 

 

 

 

Nikon AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED

AF_S_24_70_l[1]

  • ogniskowa: 24-70mm (dla pełnej klatki)
  • ogniskowa portretowa (portrety wieloplanowe: 28, 35, 50, 70mm)
  • minimalna przysłona: f/2.8
  • minimalna odległość ostrzenia: 38 cm
  • średnica filtra: 77 mm
  • silnik AF: tak
  • waga: 900 g
  • wielkość: 83 mm (maksymalna średnica) x 133 mm (długość)
  • CENA: od 5949 zł – sprawdź ceny i dostępność.

 

 

Sigma_85_F14[1]Sigma 85 F1.4 EX DG HSM

  • mocowanie dla: Nikon, Canon, Pentax, Sony, Sigma
  • ogniskowa: 85 mm (dla pełnej klatki)
  • minimalna przysłona: f/1.8
  • minimalna odległość ostrzenia: 85 cm
  • średnica filtra: 77 mm
  • silnik AF: tak
  • waga: 725 g
  • wielkość: 88,4 mm (maksymalna średnica) x 87,6 mm (długość)
  • CENA: od 1900 zł – sprawdź ceny i dostępność.

 

 

 

 

sigma-24-70mm-HSM-dd1[1]

Sigma 24-70mm f/2,8 IF EX DG HSM

  • mocowanie dla: Nikon, Canon, Pentax, Sony, Sigma
  • ogniskowa: 24-70 mm (dla pełnej klatki)
  • minimalna przysłona: f/2.8
  • minimalna odległość ostrzenia: 38 cm
  • średnica filtra: 77 mm
  • silnik AF: tak
  • waga: 700 g
  • wielkość: 86,6 mm (maksymalna średnica) x 94,7 mm (długość)
  • CENA: od 1900 zł – sprawdź ceny i dostępność.

 

 

Sony – PLANAR T* 85 MM F1,4 ZASony Planar T* 50 mm f/1.4 ZA SSM

  • ogniskowa 85 mm (dla pełnej klatki)
  • minimalna przysłona: f/1.4
  • mocowanie: Sony A
  • minimalna odległość ostrzenia: 85 cm
  • średnica filtra: 72 mm
  • silnik AF: tak
  • waga: 640 g
  • wielkość: 81 mm (maksymalna średnica) x 75 mm (długość)

 

 

Obiektywy portretowe dla niepełnej klatki:

W rzeczywistości są to obiektywy do pełnej klatki, ale w połączeniu z aparatem z mniejszą matrycą dają robocze ogniskowe powiększone o współczynnik 1.5 (dla Nikona) i 1.6 (dla Canona).
1902_AF_NIKKOR_50mm_f-1_4D[1]Nikon AF 50 f/1.4D

  • ogniskowa: 50 mm (75 mm dla pełnej klatki)
  • minimalna przysłona: f/1.4
  • minimalna odległość ostrzenia: 45 cm
  • średnica filtra: 52 mm
  • silnik AF: nie
  • waga: 230 g
  • wielkość:  64,5 mm (maksymalna średnica) x  42,5 mm(długość)
  • CENA: od 1198 zł – sprawdź ceny i dostępność.

 

 

83539-1-1-0-canon-ef-50-f14-usm[1]Canon EF 50mm / 1:1,4 USM

  • ogniskowa: 50 mm (80 mm dla pełnej klatki)
  • minimalna przysłona: f/1.4
  • minimalna odległość ostrzenia: 45 cm
  • średnica filtra: 58 mm
  • silnik AF: tak
  • waga: 290 g
  • wielkość: 73,8 mm (maksymalna średnica) x 50,5 mm (długość)
  • CENA: od 1399 zł – sprawdź ceny i dostępność.

 

 

Sony – Planar T* 50 mm F1,4 ZA SSMSony Planar T* 50 mm f/1.4 ZA SSM

  • ogniskowa 50 mm (75 mm dla pełnej klatki)
  • minimalna przysłona: f/1.4
  • mocowanie: Sony A
  • minimalna odległość ostrzenia: 45 cm
  • średnica filtra: 72 mm
  • silnik AF: tak
  • waga: 518 g
  • wielkość: 81 mm (maksymalna średnica) x 71,5 mm (długość)

 

Fujifilm Fujinon XF 35 mm F/1.4 lub odpowiednik ze światłem 2.0 WR (water resistant – odporny na warunki atmosferyczne)Fujinon XF 35 mm f/1.4

  • ogniskowa 35 mm (53 mm dla pełnej klatki)
  • minimalna przysłona: f/1.4
  • mocowanie: Fuji X
  • minimalna odległość ostrzenia: 28 cm
  • średnica filtra: 52 mm
  • silnik AF: nie
  • waga: 187 g
  • wielkość: 54,9 mm (maksymalna średnica) x 65 mm (długość)
  • CENA: od 2000 zł – sprawdź ceny i dostępność.

 

Fujifilm Fujinon XF 56 mm F/1.2 R Fujifilm-XF-56mm

  • ogniskowa 56 mm (85 mm dla pełnej klatki)
  • minimalna przysłona: f/1.2
  • mocowanie: Fuji X
  • minimalna odległość ostrzenia: 70 cm
  • średnica filtra: 62 mm
  • silnik AF: nie
  • waga: 405 g
  • wielkość: 69,7 mm (maksymalna średnica) x 73,2 mm (długość)
  • CENA: od 3600 zł – sprawdź ceny i dostępność.

 

 

Carl Zeiss Touit  50 mm F/2.8 Zeiss 50mm f2.8 Touit

  • ogniskowa 50 mm (75  mm dla pełnej klatki)
  • minimalna przysłona: f/2.8
  • mocowanie: Fuji X, SONY E
  • minimalna odległość ostrzenia: 15 cm, tryb MAKRO
  • średnica filtra: 52 mm
  • silnik AF: nie
  • waga: 290 g
  • wielkość: 65 mm (maksymalna średnica) x 91 mm (długość)
  • CENA: od 3600 zł – sprawdź ceny i dostępność.
  • Sandra

    Witam, pracuje na Canonie 600D i obiektywie 50mm 1.8 czyli zajmuje sie portretami. Rozglądam sie za nowym lepszym szkiełkiem. Zależy mi na jasności, dobrej ostrości i bardzo ładnie rozmytym tle, bardziej niż przy poprzednim szkiełku. Rozmyślałam nad 85mm 1.8 ale nie wiem czy to dobry pomysł, czy zauważę tak dużą różnice na którą licze?

  • Kanonier

    Szanowny Panie,
    Sigma 85 mm 1.4 nie kosztuje 1900 PLN. Kosztuje około 3600 – 3900 PLN za nowy egzemplarz.
    Sigma 24-70 mm 2.8 także nie kosztuje 1900 PLN. Kosztuje około 2900 PLN. W sumie bardzo miłe ceny, ale zupełnie nierealne. 😉
    Pozdrawiam,

  • Magdalena

    Dzień dobry,
    Mocno zastanawiam się nad zakupem albo Nikona D7200 albo Canona EOS 7D Mark II.
    Chcę fotografować przede wszystkim ludzi (portrety, uroczystości – śluby, sesje dziecięce itd.).
    Czy mogę liczyć na sugestie i przemyślenia na temat obu tych sprzętów oraz doradztwo na temat najlepszych obiektywów dopasowanych do tych aparatów sprawdzających się w opisanych wyżej fotografiach ?
    Dziękuję i pozdrawiam serdecznie

  • Weronika

    Witam, zakupiłam obiektywe 85 mm 1.8 i dużo czytałam. Wiem, że pytanie może być głupie, nawet zadane przez amatorkę bo może i powinnam wiedzieć coś z tego, ale nie mogę nigdzie wyczytać, a wolałabym się upewnić na 100 % czy dobrze rozkminiłam ten obiektyw. Otóż, robiąc zdjęcia nie mogę przybliżyć twarzy, obiektyw przecież na AF sam wyostrza to oznacza, że muszę sama przesuwać się w odpowiednie miejsce tak aby on dobrze uchwycił mojego modela? Tak to właśnie rozumiem. Sprawdzałam też krajobraz tym obiektywem, zupełnie ta sama sytuacja? Z bliska nic nie zrobię? Czy może nie mam zielonego pojęcia, że gdzieś jednak mogę sama sobie ręcznie przybliżać?

    • Mariusz

      Nie możesz przybliżać. To jest obiektyw stałoogniskowy (potocznie stałka) (ogniskowa 85 mm) i ma zawsze takie samo „przybliżenie” (kąt widzenia). Do krajobrazu nie nada się choćbyś stała na końcu świata 😉 Obiektywy zmiennoogniskowe (potocznie zoomy) (gdzie można „przybliżać”) mają oznacznie np. 24-70 mm (czyli można zmieniać ogniskową od 24 do 70 mm) za pomocą odpowiedniego pierścienia. AF nie ma z tym nic wspólnego, bez AF musiałabyś ręcznie ostrzyć obraz.

  • Marcin

    mam pytanie, mam bezlusterkowiec olympus OMD_EM5 z obiektywem 12-50 mm 3.5-6,3, nie jest najgorszym optycznie kitem ale chciałbym kupić coś jaśniejszego i się zastanawian pomiędzy m,zuiko 45mm (90) 1.8 a 25mm (50) 1.8 ten drugi trochę droższy; potrzebuję obiektyw do portretu oraz chciałbym móc zrobić jakieś ujęcia podczas jakiegoś wesela czy 45 będzie za wąska czy da radę pogodzić te 2 rzeczy?

    • Wybrałbym 25 mm (50 mm robocze) – jest bardziej funkcjonalny. Z 90 mm na weselu może się okazać, że musisz „chować się po kątach” – trzeba będzie zafundować spore odejście.

  • Przemek

    Witam.
    Posiadam Aparat Nikon D90 z obiektywem AF-S DX 18-105mm.
    Przymierzam się teraz do zakupu jakiegoś obiektywu do fotografii ludzi oraz krajobrazu.
    Zastosowanie amatorskie.
    Zastanawiam się nad :
    Nikon Nikkor AF 50 mm f/1.8D
    Nikkor AF-S DX 35 mm f/1.8G
    i ewentualnie lampę Nikon SB-600.
    Który z nich będzie miał „większą” funkcjonalność.
    Chyba, że skupić się jeszcze nad jakimś innym.
    Budżet mam ograniczony -> chciałbym się zmieścić w 1000 zł.

    • Przemek

      Ewentualnie jeszcze parę złotych dołożę do Nikon AF NIKKOR 50mm f/1.4D

    • Wybrałbym 50 mm f/1.4 (75 mm robocza) – sam takiego używam. Do krajobrazu się przyda jasne, aczkolwiek przy tej ogniskowej to dość specyficzne będą zdjęcia krajobrazu.

  • anais

    Mam od niedawna system bezlusterkowy Fijifilm z serii X

    Body X T-10 i obiektyw fujinion 35 mm f2 WR

    Chcę dokupić jeszcze jeden obiektyw ( wiadomo koszty) który by się nadawał i do fotografii portretowej i do szybkich zdjęć reporterskich , sportowych

    Do wyboru mam dwa obiektywy LENS XF56MMF1.2 R (ekwiwalent 75)
    i LENS XF90MMF2 R LM WR (ekwiwalent 135)
    56 mm jest głównie do portretów i są ok – testowałam, ale w teorii 90 mm daje większe możliwości chociaż trochę waży

    Zależy mi na zdjęciach z pewnej odległości też (nie do każdego da sie podejść a i są dynamiczne sytuacje ) aby i kadr je objął

    Mam nadzieję że dobrze wytłumaczyłam, o co mi chodzi.
    Pozdrawiam

    • To są potrzeby, które – zakładając, że myślisz o stałoogniskowym – stoją nieco w sprzeczności. Moim zdaniem rozwiązaniem jest zoom, jasny, np. Fujinon XF 16-55 mm F2,8 R LM WR, ale niestety jest dość drogi. Sprawdzi się i w reporterce i w portrecie. Alternatywa: Fujinon XF 18-55 mm F2.8-4 R LM OIS – tyle, że przy maksymalnej ogniskowej światło jest już na poziomie f/4.

      XF56MMF1.2 R to świetny obiektyw portretowy. 90-tka też, aczkolwiek to już górna granica ogniskowej do portretu (powyżej są już spore zniekształcenia – głowa wygląda nienaturalnie).

      Najtańsze rozwiązanie: dokupienie Fujinon XF 18 mm f/2 R, który można uznać za uniwersalny obiektyw do streetu/reporterki. Ale trzeba mieć świadomość faktów jakie idą za fotografowaniem ogniskową 27 mm.

      Ja kupiłbym wspomnianego na początku jasnego zooma.

      • anais

        Dziękuję za odpowiedź. Idąc dale w kwestii zoomu, a gdyby wybrać dłuższy tele zoom np FUJINON XF55-200mm F3.5-4.8 R LM OIS lub FUJINON XF50-140mm F2.8 R LM OIS WR?( chociaż ten już za drogi jest, ale chodzi mi o pana opinię)

        • Tyle, że telezoom to już nie jest reportaż, to dodatkowy obiektyw do – statystycznie – 5% robionych zdjęć. Ten pierwszy jest dość ciemny, co ma swoje minusy.

          • anais

            Slicznie dziękuje:)

  • Joanna M

    Witam serdecznie. Świetny artykuł. Jestem laikiem w fotografii i dopiero zaczynam. Mam Nikona d3200 i kitowy obiektyw 18-55 VR II oraz dokupiłam obiektyw Sigma DC 18-200 1:3,5-6,3 HSM – pierwszego używam do zdjęć podstawowych na robionych na szybko czyli czegokolwiek a drugiego do krajobrazów – i nawet makro. Jak na razie jestem zadowolona. Myślę o kupieniu pierścieni tylko chyba z automatyką. Kupiłam ostatnio pierścień odwrotnego mocowania średnica 72 (myślałam że będzie działać z tą Sigmą ale niestety na wyświetlaczu pokazuje info że nie podłączono obiektywu… wyłączyłam AF na obiektywie i nic…) potrzebuję obiektywu do makro – jak najlepsze powiększenie np owada lub zbliżenie… potrzebuję też obiektywu do zdjęć produktów – kosmetyków i innych rzeczy do wykorzystania na blog lub na sprzedaż allegro. Fajnie było by mieć 1 obiektyw który spełniałby zastosowanie zdjęć makro i zdjęć portretowych. Nie chciałabym wydawać 1000zł lub więcej w ciemno więc wole zapytać kogoś kto się na tym zna 🙂 dziękuję za ewentualne rady i pozdrawiam

    • W pierwszej kolejności zalecałbym fotografowanie, później „okupywanie” się sprzętem 🙂
      Kup 50 mm f/1.8 i pierścień odwrotnego mocowania. Będzie świetny zestaw marko. A 50 -tka (z D3200 75 mm) nada się i do zdjęć produktów.

  • G.

    Witam, Posiadam aparat Sony Alpha 58 + 18-55 MM (zakupione w komplecie). Jestem laikiem jeśli chodzi o fotografię. Aparat kupiony na potrzeby rodzinne. Miał być uniwersalny, ale nie zadowala mnie efekt z obecnym obiektywem. Zależy mi na portretach z rozmazanym tłem, a efekt jest słaby. Proszę o pomoc jaki obiektyw będzie lepszy od posiadanego w tej chwili, i pasujący do tego body? Oczywiście w rozsądnej cenie. Ewentualnie podpowiedź, gdzie szukać używanego. Do jakich celów najbardziej przydatny będzie ten obiektyw, który już posiadam? Trafiłam przez przypadek na Pana artykuł, i jestem pod wrażeniem wiedzy. Będę wdzięczna za poświęcenie czasu na odpowiedź, ponieważ nie znam nikogo kto mógłby mi doradzić w tej sprawie. Mimo, że się na tym nie znam robienie zdjęć sprawia mi po prostu radość. Dziękuję i pozdrawiam

    • W rozsądnej cenie – DT 50 mm F1.8 SAM, daje ogniskową w okolicach 80 mm, idealnie do portretu i rozmycia tła.

      • G.

        Zaglądałam co tydzień. Doczekałam się 🙂 Dziękuję ślicznie i pozdrawiam 🙂

  • a.w

    Witam Pana serdecznie, przeczytałam wszystkie komentarze, ale niestety nie znalazłam odpowiedzi na moje pytania.

    Posiadam nikona d5200.
    Chciałabym zakupić obiektywy:
    – do fotografowania koncertów, tych w pubach, jak i w plenerze
    – do zdjęć artystycznych ludzi, przeważnie w lasach, łąkach, górach
    – do portretów dzieci
    – do fotografii przyrodniczej (zwłaszcza zwierząt)

    Może mi Pan coś polecić? Z góry bardzo dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam 🙂

  • A

    Witam mam aparat Canon eos 500d chciałabym dokupić stałke tak żeby robić zdjecia osób z odległości 1.5 metra i żeby były ujęte całe w kadrze . Jaka stałka ma takie właściwości 24mm czy 35mm dziękuję Agnieszka

  • p.sz

    Miałbym pytanie odnośnie sprzętu, posiadam Nikona D3200 z ob. 18-105 mm f3.5-5.6G ED VR, czy na początku swojej przygody z fotografią, warto kupić jakiś drugi obiektyw… powiedzmy, że mam małą kwotę, jakieś 600 zł, myślę nad np. 35mm 1.8G…
    Robię sporo zdjęć rodzinnych, portrety dzieciom jak się uda 🙂 itp…. zaznaczam również, że sporo zdjęć jest robiona w domu, dlatego wydaje mi się, że przyda się jasny ob..
    Pozdrawiam

    • Piter

      Dołożyłbym i kupił 50 mm 1.4

      • p.sz

        Hmm do 50 1.4 musiałbym dołożyć dobre 400,500zł a obecnie to nie możliwe…

    • 35 mm w niepełnej klatce da CI ok 52 mm, pamiętaj, że w domowych warunkach może się okazać zbyt wąski, ciężko będzie o zdjęcia postaci, raczej średnie kadry i bliższe. 50 mm to 75 mm w niepełnej klatce, rasowa portretówka – inne zdjęcia, inne cele. Jeśli potrzebujesz do „domowej reporterki” to raczej zalecałbym coś co da CI 35 mm, czyli obiektyw 24 mm. Ale tu w 600 zł nie da rady.Innymi słowy – musisz wydać więcej jeśli chcesz jasny, dość szeroki obiektyw do warunków domowych.

      • p.sz

        Prostując mój post, powiedzmy, że zdjęcia dom i zewnątrz są 50 na 50.
        Więc jeśli małbym wybierać między 35mm a 50mm 1.8 to co będzie bardziej uniwersalne, bo więcej opcji w tej kwocie raczej nie mam.

        • Wybrałbym 35 mm 🙂

          • p.sz

            Wracając jeszcze do 35 mm.. Czy można nią zrobić portret np popiersie, chodzi mi czy technicznie zdjęcie będzie akceptowalne??
            I drugie pytanie związane już z konkretną dziedziną… „fotografia noworodkowa”… jaki obiektyw do takich celów by się sprawdził najlepiej, moze jakieś 2,3 typy?
            Pozdrawiam

  • Piotr

    Witam

    Używam Nikona d5200 i szukam obiektywu do krajobrazów, makro i zdięć portetowych i imprez rodzinnych. Posiadam nikona 50 f/1.4 i standardowy kit 18 -55 ale szukam z wiekszym zoomem, Myslałem nad Tamron 16 – 300 ale czy nie za ciemny czy moze lepiej pelna klatka sigmy lub Tamrona bo nikonoskie trochge za drogie. Proszę o podpowiedz

    Pozdrawiam

    • Nie doradzę Ci w kupowaniu obiektywu „combo” bo jeśli nawet taki istnieje to na pewno nie jest wart wydawania pieniędzy. Im większa wszechstronność obiektywów tym gorsza jakość optyczna. To w zasadzie reguła.
      Krajobraz: 14 mm f/2.8 Samyang
      Portret: już masz 50 mm f/1.4
      Makro: kup sobie pierścień do mocowania odwrotnego tej 50-tki i masz świetne makro
      Imprezy rodzinne: czyli wnętrza, małe pomieszczenia – coś co da CI roboczo 24 – 35 mm, może TOKINA 12-24? Zadziała też w krajobrazie.

  • iza

    Witam,

    posiadam aparat Nikon D610 z oiektywem szerokokątnym bo taki potrzebny mi jest do fotografowania wnętrz. Potrzebuje obiektywu do portretów, rodzinnych zdjęć. Kompletnie się nie znam na obiektywach. Czy mogę liczyć na jakąś poradę jaki obiektyw wybrać? Zależy mi na dobrej jakości zdjęciach ( skoro posiadam już tak dobre body) ale tez nie na wysokiej cenie.

    Pozdrawiam

    • Kup sobie 50-tkę, Nikona, f/1.4. Będzie pani zadowolona 🙂

  • maax

    Witam,
    Zależy mi na obiektywie głównie do portretów (ludzie, konie, ludzie + konie).
    Czy sigma art z ogniskową 50mm będzie wystarczająca?

    • Ma w nazwie art więc na pewno będzie dobry 🙂 A na poważnie – do jakiego aparatu? Jaka matryca? Dla pełnej klatki – 50 mm, dla niepełnej – 70 – 80 mm (w zależności od marki aparatu). Pytanie czy nie lepiej Ci kupić coś nieco tańszego, albo i dwa szkiełka za cenę art-a?

      • mareq78

        Witam, posiadam 70d i canona 50mm 1.8, zastanawiam sie nad sigma 50mm art (uzywana) czy to dobra kombinacja czy lepszy bylby canon 50mm 1.4 ? Do portretow oczywiscie.
        I co pan sadzi o canon 10-18 ? Chce sie pobawic szerokim katem 🙂
        pozdrawiam.

  • Kozlo2000

    Witam, mam rozterki ktory obiektyw wybrac: Nikkor 24-120/4 czy Tamron 24-70/2.8 aparat D610. Fotografuje glownie w terenie w gorach i podczas podrozy. Bede wdzieczny za info.Pozdrawiam.Tomek

    • Zamiast Tamrona wybrałbym Sigmę. Ma wg. mnie nieco lepszą plastykę obrazu i jest solidniejsza. Mimo, że ów Nikkor daje ogniskową aż do 120 i wydaje się bardziej uniwersalny to ciężko nie docenić światła 2.8. Dla ogniskowej 70 mm i 2.8 można już myśleć o fajnych portretach, stąd obstawiałbym jednak 24-70. Nie wiem jak fotografujesz. Dla mnie 120 mm jest za krótkie dla teleobiektywu i za długie do zdjęć ulicznych. W tych ostatnich staram się być jednak dość blisko.

  • Jarko

    Witam, zainspirowany pięknymi portretami, jako amator, zapytam o tzw.”złoty środek” przy połączeniu mojego NIKON D5200+zakupiona niedawno SIGMA 50 mm 1.4 ex DG HSM (seria ART za droga, za dobra dla mnie i mojego aparatu 🙂 Od jakich ustawień poczynać? Pytanie z pewnością KOSMOS, pozwolę jedna kontynuować : w ciemnych oświetleniach(pomieszczeniach) – „z ręki”, przy otworze 1.4, do jakiego czasu można wyzwalać?, jak dobierać odpowiednie ISO?, czy pozwolić na autofocus, czy jednak samemu (manual?) tryb jednopolowy czy wielo… Proszę o kilka przykładów i porad. Dzięki z góry i POZDRAWIAM.

    • Mnóstwo pytań. 50 mm dla Nikona D5200 daje 75 mm. Czyli masz portretówkę. Raczej nie używałbym f/1.4, bo zazwyczaj przy całkowicie otwartej przysłonie traci się nieco ostrość, niekiedy plastyka nie jest za dobra. To warto sprawdzić w testach tego szkła. Zasada 1/długość ogniskowej determinuje najdłuższy czas naświetlania – czyli w tym przypadku 1/75 sec. Ale zdjęcie wykonane z czasem 1/200 sec będzie na pewno bardziej ostre. Jak dobierać ISO? Cóż, do sceny. Krajobrazy raczej nisko i na statywie. Ulica i portret – 200-800 ISO, i patrzeć na czasy, czy nie są za długie. Zgodnie z trójkątem ekspozycji.

  • gość

    Witam, posiadam canon 600d, szukam obiektywu głownie do robienia portretu, jaki by Pan polecał? pozdrawiam !

    • Marek Ł

      50 stałoogniskowa canon f1.8 lub 1.4(droższy) lub uniwersalna canon 18-135 IS STM – posiadam i polecam

    • 50-tka Canona, albo 1.8 albo 1.4.

  • Marek Ł

    Panie Piotrze na wstepie wesolych swiat. A co do tematyki. Jaka lampe proponuje Pan do canon 700d z obiektywy 50 1.4 portretowy i 18-135 is stm. Lampa glownie go zdjec w domu – portretowka i sztuka. I przy okazji jaki obiektyw szerokokatny? Patrze na canona 10-18 lub 10-22. Ktory lepszy chyba ze szukac w innych markach

  • Przemek Paduch

    Dziendobrek,
    Zastanawiam sie nad kupnem Nikkora 50mm f/1,4 z tym, ze mam dylemat D czy G? Dodam, ze uzywam poczciwego D90, niedlugo tez chcialbym przejsc na pelna klatke.

    Pozdrawiam

    • Hej, dyskusji na ten temat jest na potęgę. Ja mam D z D610 i jestem bardzo zadowolony. Jest bardzo ostry, szybki, solidny.

      • Przemek Paduch

        W takim razie zamawiam i jeszce raz pozdrawiam =)

  • Beata Edel

    Witam, mam pytanie. Posiadam aparat nikon d5000. Chciałabym dokupić do niego obiektyw stałoogniskowy, który miałby mi służyć do wykonywania portretów oraz zdjęć na imprezach okolicznościowych. Przeznaczyć na niego mogę plus minus 1400 zł. Proszę o radę 😉

    • Nikon AF 50 f/1.4D – ten opisany powyżej. Mam, używam, polecam 🙂

  • Marek

    Witam ponownie
    Małe pytanko czy spotkałeś się kiedyś z obiektywem Video Canon XL 16x i czy pasuje do serii eos? Czy można wykorzystać taki obiektyw do robienia zdjęć?

    • Z tego co widzę to manualny obiektyw do kamer. Nie mam pojęcia czy nada się do lustrzanki.

  • Anna Michalik

    Witam i proszę o radę. Jaki obiektyw stałoogniskowy do Nikon d90, z przeznaczeniem robienia zdjęć dziecku,rodzinie itp.Zależy mi na ładnych zdjęciach,rozmytym tle.
    Dobrze byłoby zmieścić się w cenie 1500zł

    • Do portretu – Nikon AF 50 f/1.4D (robocza ogniskowa 75 mm), wspomniany wyżej. Oraz 35 mm 1.8 G (robocza ok. 53 mm). Przydałoby się też coś szerzej, ale jeśli ma być stałoogniskowy i jasny (rozmycie tła) to cena nie będzie zbyt niska. Ewentualnie taniej Nikon AF Nikkor 24mm f2.8 D

  • Karola

    Witam.
    Trafiłam na artykuł przypadkiem ale mam pytanko odnośnie swojego sprzętu. Posiadam nikona D5100 i również szukam obiektywu do fotografii portretowej. Proszę o poradę. W miarę przyzwoitych cenach 😉

    • Proszę sobie kupić 50 mm Nikona ze światłem 1.4. Będzie idealny a i cena przyzwoita.

  • MM

    Witam. Do canona 60D jaki obiektyw byłby najlepszy? Oczywiście do fotografii portretowej. Mam obiekty 50 1,8 z canona. Chciałbym coś lepszego.

    • Hm, a co to znaczy lepszego? Co jest nie tak ze zdjęciami z tym obiektywem?

    • Muniorek

      Coś lepszego to canon 50mm f/1.4 (cena od 800zł), a coś jeszcze lepszego canon 50mm f/1.2L (cena od 3560). W międzyczasie do Pana Piotra pytanie o statyw do 700d z obiektywami 70-300 i 18-135. Wyczytałem że tańsze firmy próbują coś robić pod wizerunek tych lepszych ale do jakości im daleko. Które są te lepsze firmy i jaiej klasy statyw będzie wystarczający pod powyższe parametry. Czy Camrock to firma już wyższa czy lepiej inwestować w Velbon. Na marginesie to mam chińczyka za 50 zł i szkoda zdrowia.

  • Marek Łabudzki

    Witam
    Natrafiłem na Pana zdjęcia w artykule z 2013 i prosiłbym o radę.
    Zgodnie z radą zakupiłem obiektyw Canon 18-135 STM IS do aparatu Canon 700D.
    Dlaczego taka puszka? Chciałem kupić Canon 1200D lecz na szkoleniu
    rozmawiałem z przedstawicielami firmy Canon a dokładnie z Panem
    Dariuszem który odradziłby zakupu najtańszego korpusu. Doradzał 70D
    lecz z finansami pozostałem przy 700D.
    Do czego jest mi potrzebny i co głównie robie – portrety dzieci i stąd
    właśnie ten obiektyw o którym Pan pisał (18-135). Poszukuję teraz
    obiektywy ze stałą ogniskową 50 i pytanie który obiektyw byłby
    najlepszy. Jestem amatorem lecz teraz już kładę nacisk na kolory oraz
    głębię w zdjęciu.
    Czym się różni USM od STM
    Pan na swojej stronie zaproponował Canon EF 50mm f/1.4 USM – czy
    naprawdę jest aż tak widoczna różnica pomiędzy Canon EF 50mm f/1.8 STM
    czy Canon 50mm f/1.8 II – czy na swoim aparacie zauważę różnicę
    pomiędzy tymi obiektywami?
    Czy może inny obiektyw Pana zdanie byłby lepszy do portretów
    Z góry dziękuję za odpowiedź
    Pozdrawiam,

    • Na każdej z tych 50-tek uzyskasz ogniskową 80 mm. Tyle, że zakup szkła z jasnością f/1.4 pozwala Ci domknąć obiektyw do f/1.8 – 2 i tym samym zredukować wady optyczne, które zazwyczaj występują przy pełnym otworze przysłony – zwłaszcza miękkość odwzorowania (nie ostrzy najlepiej na 1.4). To główna zaleta. Ale jest droższy. Jeśli chcesz mieć i jakość i budżet to zdecydowałbym się na Canon 50mm f/1.8 EF II. Jest nawet nieco ostrzejszy od 50 mm f/1.4 (co akurat nie musi być zaletą), plastikowy ale 3 x tańszy.

      • Marek Łabudzki

        Panie Piotrze,

        Pytanie jeszcze, które wcześniej zadałem a mianowicie USM od STM – różnica. Wstępnie co udało mi się znaleźć to STM jest systemem który wyciąga obiektu jako ostry a zamazuje tło. A na temat USM jedynie nazwę ultrasonic i tyle. Tak jak pisałem obiektyw STM (18-135) mam i jestem z niego bardzo zadowolony lecz apetyt rośnie z każdym kęsem. Ten obiektyw (50mm) będę kupował jako używany dlatego zastanawiam się nad tym nieplastikowym. Można już go kupić od 700 zł bez uszkodzeń na szkle czy w mechanizmie AF. Znalazłem jeszcze jeden obiektyw z serii które opisywałem – 50mm f/1.2 L – podejrzewam że to są obiektywy już do aparatów pełnoklatkowych i nie wykorzystam ze swoją 700D możliwości tego obiektywu.

        Aby nie zadawać pytań przy kolejnych obiektywach – czy warto przy moim aparacie brać do amatorskich zdjęć (raczej nie będę zajmował się tym profesjonalnie) obiektywy z serii USM przy 85mm i przy zmienno ogniskowej 10-22mm?
        P.S. Zdjęcie Pani z pomarańczowymi kolczykami świetne tylko boję się aby uzyskać taki efekt będę musiał skorzystać z innego aparatu nie mówiąc o obiektywie 🙂

        • USM – czyli UltraSonic Motor oznacza obiektywy, które mają wbudowany motor – silnik, co przyspiesza działanie autofocusa.
          STM – czyli Stands for Stepper Motor – to inny system, który został przygotowany z myślą o filmowaniu, oczywiście można nimi fotografować. To tak w wielkim skrócie.

          Obiektyw 50mm f/1.2 L to nowe szkło, kosztujące ok. 5 tys zł. Pisałeś o budżetowych więc może je pominiemy?

          Do niepełnej klatki możesz swobodnie używać obiektywów do pełnej klatki. Po prostu z ogniskowej 50 mm dostajesz 80 mm i na dodatek aparat „wycina” środek optyki obiektywu, czyli to co najlepsze.

          Czy warto używać obiektywów 85 mm? Nie za bardzo, bo roboczo dostaniesz 136 mm, mało praktyczny obiektyw. Do portretu kup 50 mm (kobieta z kolczykami powstała 50-tką na niepełnej klatce czyli de facto 75 mm). Co do obiektywu 10-22 mm (czyli dla Twojego aparatu 16 mm – 35 mm) – jeśli nastawiasz się na krajobraz to tak, warto.

          • Marek Łabudzki

            Super, dziękuję za odpowiedź
            Obiektyw 50mm f/1.2 L mam za 3600 zł używany 2 razy dlatego zapytałem. Wiem że to też sporo pieniędzy i takie pieniądze można wydać kiedy mogą się zwrócić.
            Podpowiedź o szybszym AF przy moich dzieciach może być strzałem w 10-tkę.
            Co do obiektywy 85 mm to akurat polecił mi go Pan Darek z Canona – „niedoceniany lecz świetny obiektyw” – sprawdzam różne źródła zanim wydam chociaż grosza 🙂
            Co do obiektywu 10-22 mm to tak jak najbardziej będzie wykorzystywany do widoków – Pana droga troli wyszła genialnie lecz nie tak jak to miasteczko nocą nad zatoką – podejrzewam Bergen. Jeżeli te zdjęcie nie widziało wspomagaczy programowych to pełen szacun.
            Jeszcze raz dziękuję za odpowiedzi i liczę na Pana fotorelacje z takich wypadów jak te do Norwegii.

  • Agnieszka

    Witam, swietny artykul! Chcialabym prosic o rade.. Posiadam nikona d750 z obiektywem 85mm 1.8g, pasjonuje sie fotografia glownie portrety dzieci. Mam w domu male pomieszczenie, ktore chcialabym wykorzystac na studio wymiary to okolo 3,5m x 3,5m. Moim problemem jest to ze w tak malym pomieszczeniu nie miesci mi sie wszystko w kadrze, 85tka zdaje egzamin tylko w plenerze i teraz moje zapytanie jaki obiektyw dokupic 35mm 1.8 dx? Nikkora?Testowalam go juz i zastanawiam sie czy jesli mam aparat na pelna klatke to czy podpinajac ten obiektyw nie strace na ostrosci? Albo 50mm 1.8g nikorra? Oczywiscie cos budżetowego:) z gory dziekuje!

    • Zacznijmy od pomieszczenia. Wejdź sobie na stronę http://dofsimulator.net/en/ i skonfiguruj parametry (odległość do modela, wysokość modela, posiadany sprzęt etc). Z analizy wynika, że dla ogniskowej 35 pełną sylwetkę w kadrze osiągniesz przy odległości pomiędzy aparatem i modelem wynoszącej 2.5 metra. Zostaje Ci jeden metr na tła, światła, Twoją własną osobę. Weź metr i zmierz czy się z tym zmieścisz. Możesz też fotografować po przekątnej.
      Co do Nikorra 35 mm 1.8 DX – to obiektyw do niepełnej klatki, w D750 uzyskasz ogniskową ok. 52 mm. I nie jest szalenie osty – zwłaszcza przy pełnym otworze przysłony, na którym zapewne Ci zależy. Poza tym 50-tką nie uzyskasz pełnej sylwetki w pomieszczeniu którym dysponujesz. Jeśli chcesz kupić 50-tkę to kup używaną ze światłem 1.4, jest najlepszą z dostępnych na rynku w niskiej cenie.

  • AddictedtoPassion

    Już miałam pisać, że zabrakło w zestawieniu najlepszego obiektywu do portretów Sigma 50 mm f1.4 ART, ale widze, ze to stary post wiec pewno wtedy jeszcze ich nie bylo na rynku. Proponuje jednak zaktualizowanie listy 🙂
    Pozdrawiam 🙂

    • A pewnie, trzeba będzie zaktualizować, ale wyłącznie z reporterskiego obowiązku. Wydawać blisko 3000 pln na 50-tkę Sigmy mając do wyboru np. 50-tkę Nikona o tym samym świetle i równie dobrych parametrach, na dodatek 1800 zł tańszą… Raczej nikomu nie rekomendowałbym takiego wyboru. No chyba, że ART jest ważnym elementem pracy fotografa 🙂 To tak, jak najbardziej tak!

  • drawdE

    Witam. Posiadam Canon 500D. Szukam obiektywu do robienia portretow i zdjęć rodzinnych. I drugie moje pytanie… jaki osobny obiektyw do robienia fotografii np na wakacjach. Czy jest jakiś dobry obiektyw, który łączyłby wszystkie moje potrzeby? Jeśli nie to proszę o pomoc w wyborze dwoch obiektywow. Niestety moj budzet zamyka sie w 2000zl, wiec chcę kupić jeden obiektyw.

    • Ciężka sprawa zmieścić się w 2 tysiącach złotych. Z tego co piszesz potrzebujesz travel zooma (np. 24-70 mm lub podobny) i stałki portretowej (np. 50mm, 85 mm – wszystkie ogniskowe dla pełnej klatki). Ten drugi to może być Canon EF 50mm f/1.8II za ok. 399 zł (ogniskowa 80 mm dla Twojego 500D z niepełną klatką) – ale miej świadomość, że to nie jest szkło z górnej półki, ani nawet ze średniej. Travel zoom to może być Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM, który da Ci ogniskową 24-136 mm, ale kosztuje ok. 2400 zł. Może uda Ci się znaleźć używany. W opcji jest też kitowy Canon EF-S 18-55mm IS za ok. 400 zł. Ale to dość marne szkło. Na pewno nie kupuj używanej 50-tki, o której piszę powyżej. Te obiektywy są bardzo delikatne, warto mieć go od nowości i uważać.

  • Dagny Jakóbiec

    Witam. Planuję kupno aparatu i obiektywu/ów
    do portretu. Moją uwagę zwrócił Canon EOS D750. Co Pan sądzi o
    tym aparacie, a może poleciłby Pan inny w zbliżonej cenie? A może
    nieco tańszy aparat, a za to lepszy obiektyw? Chciałabym robić
    głównie portrety – także takie bardzo bliskie jak to Pana
    zdjęcie:

    Czy za ok. 4000 zł kupię aparat+ obiektyw, by móc wykonać tej
    jakości zdjęcie? Myślałam o 50 mm 1,4 Jaki aparat i obiektyw poleciłby Pan? Będę
    bardzo wdzięczna za opinię. Pozdrawiam.

  • dex

    Trochę sztampowe podejście do robienia portretów. Korzystając z tele ma praktycznie gwarancję, że osoba ma naturalny wyraz twarzy. W 90% przypadków ludzie mimo woli zmieniają mimikę. Zwłaszcza kobiety. Portret robiony 50mm nadaje się do albumu szkolnego albo do paszportu.

    • Cóż, mamy widać odmienne podejście do fotografowania ludzi. Zwłaszcza portretu. Pozostanę przy swoim „sztampowym” podejściu.

      • rstyle

        Niestety nie wszyscy potrafią zachowywać się podczas fotografowania ludzi… A pomijając specyficzne sytuacje, fotografując z daleka zauważymy neutralność (czy jak to wspomniał kolega wyżej – naturalność) na twarzy. Ja jednak stawiam na emocje – choćby wkurzenie, że wtykam aparat w nie swoje sprawy (a to zdarza się niezwykle rzadko, powiedziałbym, że rzadziej niż rewelacyjny portret znienacka).

  • Jendker

    Witam. Czy uwaza pan ze obiektywy :
    Canon EF 28-80 mm f3.5-5.6 i Canon EF 75-300 mm f / 4-5,6
    beda przydatne do fotografowania w domowym studio z odleglosci max 3m od modela. Chodzi mi o wspomnianym wczesniej uchwyceniu calego modela a nie tylko popiersia.

    • Nie, za mało miejsca. Ciężko będzie uchwycić sylwetkę i na dodatek tak, żeby nie było zniekształceń wynikających z krótkiej ogniskowej.

  • Jendker

    Witam mam canona 70D do tego mam obiektyw 18-55mm f3.5-5.6 i 50mm 1.4. Interesuje mnie obiektyw do fotografii ludzi w studiu domowym (3-4 osoby na zdjeciu) nie chodzi mi o uchwycenie popiersia tylko calej sylwetki. Sprawdzilem ze 50 sie do tego nie nadaje bo nie lapie mi wszystkich osob. Max 2 i to bardziej portretowo nizeli cala sylwetka. Co Pan proponuje???

    • A jaka jest maksymalna odległość od fotografa do modeli? Ile metrów?

      • Jendker

        Maks 3 metry

        • Niestety z tej odległości do fotografowania całej sylwetki potrzebna będzie ogniskowa ok. 28 i mniej – proszę się liczyć z tym, że będą zniekształcenia na zdjęciu.

          • Jendker

            Znajomy chce mi sprzedac takie obiektywy : Canon EF 28-80 mm f3.5-5.6 i Canon EF 75-300 mm f / 4-5,6. Czy uwaza Pan ze jest to cos co szukam i sprawdzi sie przy fotografowaniu ludzi w domowym studio?

          • Jendker

            Prosze w wolnej chwili i opinie odnosnie tych dwoch obiektywow

  • przemo

    Witam serdecznie, cały czas fotografuje Canonem 350d, standard obiektyw i szukam teraz jakiegoś nowego aparatu , rozpatruje canona 100d/700d i nikona d5200/d3200, oraz systemowy sony alpha 5000/5100 , jestem w kropce i potrzebuję pomocy

    • Pomogę, ale muszę znać więcej danych: co fotografujesz, jaki rodzaj fotografii uprawiasz?

      • przemo

        generalnie wchodzę w branżę odzieżową,trochę jedzenie etc., portrety i natura to dalszy plan

        • Mam wrażenie, że do użytkowej fotografii pasowałaby pełna klatka. Czyli żaden z powyższych. Jakim budżetem dysponujesz?

          • przemo

            max 2500/2700

          • 2700 z obiektywem? Ciężka sprawa… Zostałbym przy Canonie 60D + jakieś szkła: na pewno 50 mm jasny 1.4 – 1.8. ewentualnie Sony 5100. Kwota jest na tyle niska, że większość lustrzanek i bezlusterkowców prezentują podobny poziom. Ważne jest by wybrać dobre – ostre, z małymi wadami optycznymi – obiektywy.

          • EmiAmi

            jak w sklepie sprawdzic czy „obiektyw jest dobry-ostry itp…”?

          • Mówimy tu o dwóch rzeczach:

            1. czy dany model jest ostry (na jakich kombinacjach ogniskowa – przysłona, kiedy jest mydło a kiedy nie)

            2. Czy konkretny model, który trzymam w ręce jest ostry.

            W pierwszym przypadku polecam testy w internecie, taki w których ktoś potrafił wytestować wartości MTF (Modulation Transfer Function or) – tu info o co chodzi: http://www.nikonusa.com/en/Learn-And-Explore/Article/h3c4udzf/what-is-a-lens-mtf-chart-how-do-i-read-it.html

            W drugim przypadku – tylko i wyłącznie własne testy. Dla znanych marek obiektywów zazwyczaj nie ma problemów z nierównymi obiektywami w danej serii. Ale zdarzają się takie obiektywy, niestety. Zazwyczaj w testach z punktu pierwszego ostrzega się o tym (http://www.optyczne.pl/26.11-Test_obiektywu-Tamron_SP_AF_28-75_mm_f_2.8_XR_Di_LD_Aspherical_(IF)_MACRO_Podsumowanie.html – informacja na dole, pod sekcją WADY)

  • Kubeł

    Witam!
    A ja chciałbym się dowiedzieć jaki obiektyw portretowy były właściwy do Canona 40D?
    Rozważam kupno stałki 50mm f 1.4 dużo pozytywnych opinii wyczytałem na jego temat Natomiast koszt takiego obiektywu jest trzykrotnie większy niż 50mm f1.8 II. Czy dla mnie – amatora fotografa z jeszcze krótkim stażem, uczącego się fotografii co dnia taki wydatek będzie lukratywną inwestycją? I czy warto zainwestować w ten wyższy model? Rozważając zakup droższego obiektywu natrafiłem także na Sigmę 50mm f 1.4. Czy istnieje istotna różnica pomiędzy canonem a sigmą o tych samych parametrach? Jakie jest Pańskie zdanie? Bardzo Prosiłbym o odpowiedź. Pozdrawiam gorąco Pana Piotra .

    • Zerknij niżej w komentarze, wyjaśniam tam – post nijakiego bidy – różnicę pomiędzy jaśniejszą i ciemniejszą wersją 50-tki. Bo właśnie ta 50-tka jest świetnym obiektywem portretowym. Co do Sigmy – z testów wynika, że jest nieco lepsza optycznie od Canona (zakładam, że piszemy o Sigma A 50 mm f/1.4 DG HSM i Canon EF 50mm f/1.4 USM), to znacznie nowsza konstrukcja, ale droższa.

      • kubeł

        Ok.Tak o tej właśnie Sigmie myślałem.Dziękuję za odpowiedź! 🙂
        Ze względów budżetowych zdecyduję się na canona 🙂

        Swoją drogą chciałbym dodać, ze dzięki Pańskim zdjęciom zacząłem w ogóle się interesować fotografią, którą tylko obserwowałem dotychczas jako hobby mojego ojca 🙂
        Pozdrawiam.

        • Ha, dzięki za dobre słowo, to chyba największy komplement jaki otrzymałem 🙂 Powodzenia!

  • Kasia

    Dziękuję za błyskawiczną odpowiedź. Czy EF_S 24mm będzie też dobry w domu? Jeśli tak to muszę się zastanowić. Choć chyba raczej będę się skłaniała do 55mm z racji ceny. Może jak mnie wciągnie to pójdę dalej. W swojej szafie znalazłam także spadek po wujku: industar-50-2 oraz Helios-44m 2/58, pamiętam, że było coś jeszcze tylko teraz trudno mi zlokalizować. Czy to się do czegoś przyda?

    • 24 mm da Ci ok. 38 mm roboczej ogniskowej, w domu się na pewno przyda. 50 mm czyli 80 mm robocze to obiektyw, który po prostu trzeba mieć i już. Kup sobie specjalny pierścień, np. taki i założysz każdy z manualnych obiektywów z mocowaniem M42. Ten industar jest całkiem fajny! Powodzenia.

  • Kasia

    Witam,
    chciałam zapytać o obiektyw do canona 400d. Posiadam ten aparat wraz ze standardowym obiektywem oraz sigmą APO 75-300, 4-5.6. szukam czegoś do fotografowania ludzi właśnie, szczególnie dzieci. Wiem, że z tej sigmy wychodzą fajne portrety, ale minusem jest dla mnie to, że muszę być bardzo daleko np. od córki, żeby zrobić jej ostre zdjęcie (chyba ze ja coś źle robie?) w małym pokoju jest to dość uciążliwe… czy canon 50mm będzie dobrym wyborem? chodzi mi o to żeby był jasny oraz żebym mogła być dość blisko córki robiąc zdjęcie… no i czy ta tańsza wersja 1.8 spokojnie do tych celów wystarczy? Dodam, ale to już chyba oczywiste, że jestem totalnym laikiem.

    • Aparat trochę lat już ma. Ale daje radę. Sigma, o której piszesz ma minimalną odległość ostrzenia 1.5 metra (0.95 m przy włączonej funkcji makro), co w połączeniu z tzw. niepełną klatką, którą dysponuje Twój aparat daje Ci roboczą ogniskową 120 mm i rzeczywiście – musisz mocno się oddalić by coś z tego wycisnąć. To nie jest idealny obiektyw do portretów we wnętrzu. W plenerze sprawdzi się.
      Pytasz o 50 mm. Tak, dobra ogniskowa, otrzymasz roboczo 80 mm i – zakładając, że kupisz jasną wersję (f/1.4 lub /f1.8) – piękne rozmycie tła. Sam używałem dla niepełnej klatki 50 – tek. Ekstra.
      Ale na wnętrza i to może być za wąsko – tutaj sprawdziłaby się ogniskowa nieco krótsza – roboczo 50 mm i mniej – np. taki Canon EF-S 24 mm f/2.8 STM. Nie wiem jakie masz plany budżetowe więc piszę o tym co sam bym kupił. Jeśli się zdecydujesz na coś – odezwij się tu, sprawdzę jak z kompatybilnością obiektywów z Twoją lustrzanką.

  • Szymon

    Witam mam pytanie odnośnie obiektywu do robienia zdjęć niemowlęciu no i później też jak podrośnie,posiadam bezlusterkowca panasonic lumix G3 micro 4/3 w zestawie jest obiektyw 1:3,5-5.6/14-42,ale wydaję mi się że nie ma on zbyt dobrych parametrów do robienia zdjęć portretowych,Wiem że mogę założyć do tego body stare obiektywy z dobrą optyką,i tu zaczynają się dla mnie schody,wiem że mogę dokupić przejściówkę na wybrany system mocowania z micro 4/3 np na m42 lub 4/3…..tylko nie wiem jaki system starej optyki był by najbardziej odpowiedni do takiej matrycy jak posiada Lumix G3 czyli micro4/3,czytałem na forach że przy dłuższych ogniskowych w starej optyce założonej do systemu micro 4/3 matryca widzi tylko wycinek obrazu,że w takim przypadkach mnoży się ogniskowa i tu tez nie wiem o co chodzi z tym mnożeniem ogniskowych i jak to się ma do obiektywu,prosił bym żeby mi ktoś to wytłumaczył w miarę w prosty sposób i doradził mi jakieś stare dobre jasne szkło i jaką przejściówkę do tego zastosować w jakichś rozsądnych pieniądzach.Pozdrawiam Szymon

    • Zasada jest bardzo prosta. Weźmy jako referencję tzw. standardowy, mały obrazek, czyli dawniej film 35mm (zwykły film do aparatu). Ta wielkość uznawana jest jako tzw. full frame, czyli pełna klatka. Jeśli do aparatu z matrycą full frame założysz obiektyw o ogniskowej 50 mm, 100 mm czy 200 mm to uzyskasz roboczą ogniskową… 50 mm, 100mm, 200mm czyli 1:1.

      Matryca 4/3 jest fizycznie mniejsza. Zamiast rozmiarów jak full frame 36 mm x 24 mm ma rozmiar 17,3×13 mm – zobacz obrazek. Wielkość matryc aparatów cyfrowych

      Jednym z efektów jest fakt, że jeśli do aparatu 4/3 założymy obiektyw 50 mm dedykowany do full frame, to jego robocza ogniskowa wydłuży się ok. dwukrotnie – będzie miał ogniskową 100 mm.

      W swoim zestawie masz obiektyw zoom o ogniskowej (zmiennej) G VARIO 14–42 mm f/3.5–5.6 ASPH. MEGA O.I.S.co oznacza, że roboczo jest to obiekty 28-84 mm

      Jeśli kupisz sobie adapter m42 (czyli do mocowania starych, manualnych obiektywów) – taki adapter to ok. 90 zł – i założysz np. obiektyw 50 mm to robocza ogniskowa będzie 100mm, czyli obiektyw „przybliży” rejestrowaną scenę dwa razy. Oczywiście miej świadomość, że z adapterem nie masz ani autofokusa, ani ustawiania przysłony w aparacie – te dwa parametry ustawiasz na obiektywie. Aparat jest w stanie zmierzyć światło i ustawić czas naświetlania dla przysłony, którą ustawisz na obiektywie.

      Listę kompatybilnych obiektywów znajdziesz tutaj: http://lenshero.com/lenses/panasonic-dmc-g3-lens
      Z portretowych: http://lenshero.com/lenses/panasonic-dmc-g3-portrait-lens fajnie wygląda ta Sigma http://lenshero.com/lens/Sigma-60mm-f2.8-DN-lens – robocza ogniskowa 125 mm ale dość jasny – f/2.8.

      • Szymon

        Witam dziękuję bardzo za proste i obszerne wyjaśnienie moich pytań,teraz już wiem na czym stoję i co z czym się je.Pozdrawiam panie Piotrze i jeszcze raz dziękuje.

  • Łukasz

    Panie Piotrze, posiadam stary analogowy aparat Leica III c z lat 50-tych, wyposażony w standardowy dla tych aparatów obiektyw Leitz Elmar f-5 cm, 1:3,5. Jestem zupełnym świeżakiem w temacie fotografii, więc chciałbym zapytać, czy przy pomocy tego obiektywu mogę wykonywać portrety i bliskie ujęcia? Czy taczej potrzeba do tego obiektywu typu „rybie oko” (dla Leici o ile się nie mylę – Summicron). Mam bowiem wrażenie, że obiektyw który posiadam sprawdza się tylko przy „ogólnych ujęciach” że tak to nazwę, bez wyraźnej dominanty obrazu. O zoomowaniu, czy ograniczeniu obrazu tylko do twarzy fotografowanej osoby chyba można zapomnieć…Oczywiście można uzyskać efekt rozmytego tła i uwypuklenia kogoś/czegoś na pierwszym planie, ale mimo wszystko nie jest to. Może Pan coś doradzić?

  • Aasica

    Witam serdecznie!Jestem początkującym fotografem amatorem:)Posiadam Nikona 7000d z obiektywem Nikkkor 35mm.Jestem zadowolona z tego obiektywu ale czasami brakuje mi kroku:). Wiem, że nie ma obiektywu do fotografowania wszystkiego, ale być może pomógłby mi Pan dobrać obiektyw który sprawdziłby się w fotografii portretowej (z ładnym rozmyciem tła) i zarówno byłby dobry przy fotografowaniu krajobrazu . Posiadam również ograniczony budżet 2tys -maks2,5tys.Będę wdzięczna za odpowiedź:)

    • Budżetowy obiektyw do portretów – polecam Nikona 50 mm f/1.8, kosztuje ok. 400 zł nowy, sprawdź tutaj. Niestety nie ma czegoś takiego jak obiektyw do portretu i krajobrazu, no chyba, że zoom (np. 17-55, 12-24 lub coś podobnego), ale o rozmyciu tła zapomnij. Kup sobie powyższą stałkę 50 mm, da Ci roboczą ogniskową 75 mm więc idealnie. Do krajobrazu proponuję np. Tokinę 12-24, w cenie ok. 1800 zł (zobacz tutaj). Razem jest 2.2 tys zł więc mieścisz się w kwocie.

  • Inount

    Witam , mam pytanie przeczytałem artykuł ale nadal mnie ciekawi jakich obiektywów używają np podczas imprez czy też wesela . Również się da na 85 ? 50 ? Czy mają coś większego wtedy

    • Także – jak nie przede wszystkim – reporterskich zoomów: 24-70 mm na przykład. Zależy który moment ślubu/uroczystości. Zdjęcia stylizowane, ustawiane – często stałki, reportaż – zoom.

  • bida

    Witam.
    Szukam obiektywu do canona d60 z przeznaczeniem do portretów w pomieszczeniu/studio z dwiema parasolkami. Pisze Pan iz najlepszym obiektywem bedzie 50mm, troche poczytalam i sporo fotografow poleca 85mm do portretow, nawet na stronie Canona dedykuja 85mm… Moze Pan uzasadnic swoja teze?
    Sa jak Pan wspomnial 2 rodzaje swiatla dla 50tki f1.4 i f1.8, czy faktycznie warto dolozyc drugie tyle dla f1.4?
    Mam zamiar kupic rowniez lampe Canon Speedlite 430EX, czy bedzie przydatna do portretow w domowym studio?
    Pzdr Ania

    • Masz na myśli Canona D60 czy 60D? Pierwszy to analog. Zakładam, że jednak 60D. Tak, najlepsze będzie 50-tka, ponieważ 60D to niepełna klatka, co oznacza, że obiektyw 50mm dedykowany do pełnych klatek da w tym Canonie roboczą ogniskową właśnie 80 mm. To nie teza, to fakt 🙂
      Dlaczego f1.4? Zakładając, że na 1.4 nie fotografujesz (lub robisz to raczej rzadko – gorsza jakość odwzorowania obrazu), roboczą przysłona zacznie się na poziomie 2.0 – daje to i fajną plastykę i ładną głębię ostrości. Z obiektywem f1.8 nie ma takiej szansy, bo robocza przysłona zacznie się na poziomie 2.5 – 3. A to już za mały otwór, głębia ostrości robi się większa, mniej efektowna. To pokrótce powody dla których warto wybrać jaśniejszy obiektyw. Co do lamp – organizacja domowego studia to minimum dwie lampy, a optymalnie 3 lampy. Taka na gorącą stopkę na pewno się przyda jako jedno ze świateł w zestawie, ale przydałaby się druga lampa. A optymalnie zestaw trzech – jeśli poszukasz z w googlu na pewno znajdziesz taki idealny set dla domowego fotografowania (szukaj „domowe studio lampy”).

      • bida

        witam .
        Tak mialam na mysli canona 60d (literowka ktorej nie zauwazylam ,przepraszam)
        napisal Pan ze organizacja domowego studia to minimum dwie lampy. posiadam taki zestaw
        http://www.ebay.co.uk/itm/270801698788?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
        jednak niemalze kazde zdjecie na bialym tle wychodzi mi jasno blekitne. gdzie popelniam blad?czy lampy sa niewlasciwe?

        • Zapewne źle mierzysz temperaturę barwową. Eksperymentuj z balansem bieli – ustaw ręcznie Kelviny i zobacz przy jakiej wartości tło wychodzi białe. Na lampach powinna być opisana ich temperatura barwowa – wbij w aparat te same wartości.

          • Anna

            witam.
            prosze o pomoc. mam canona 70d plus obiektyw 50mm.dwie lampy parasolki I nadal zdjecia wychodza nie bardzo oswietlone,jakby bez ‚zycia’
            czy ja moglabym przeslac do pana przykladowe zdjecie I prosic o jakies wskazowki odnosnie tego co robie zle?

          • Jasne, prześlij, najlepiej rawy – dropboxem lub wetransfer.com, ok?

          • Z tego co widzę lampy są dość słabe, jaką mają moc? Jaki to zestaw? Może jakiś link w sieci podeślesz? Czy to światło błyskowe?

          • Anna

            wyslalam Panu link do zdjecia w komentarzach ale juz go tam nie ma … czy mam to zdjecie przeslac gdzie indziej?:)

          • Nie, mam, ściągnąłem. Proszę o odpowiedź na pytanie.

          • Anna
          • Z tego co widzę: światło mierzy Pani jakoś z całości kadru – proszę mierzyć z samej twarzy, najlepiej przełączyć opcje na M- manual, bo tu widzę program zielony (easy – automatyka). Zdjęcie powinno być prześwietlone o jakieś 1-1.5 przysłony względem tego co Pani przesłała. Te lampy są za słabe, lepiej sprawdziłoby się tu światło błyskowe o mocy ok. 2 x 45WS. A najlepiej jakiś zestaw do portretów z trzem źródłami światła błyskowego. Dodatkowo: ucieka Pani ostrość, na zdjęciu zaczyna się mniej więcej w połowie głowy. Kadr – dość mocno ścięty „po rękach”.
            Zdjęcie da się trochę „uratować” – choćby tak. Polecam poznanie Adobe Lightroom-a i jakieś warsztaty fotografii studyjnej. Będzie miała Pani większą radość ze zdjęć. Portret dziecka

          • Anna

            a prosze mi powiedziec jeszcze jaki jest najlepszy program do poprawy takich zdjec ktore Panu wyslalam? jest szansa zeby je wyretuszowac?

          • Anna

            a moglabym dostac to zdjecie ktore Pan przerobil w wiekszej rozdzielczosci?? bylabym wdzieczna

          • Anna

            „Pobawilam” sie dzis canonem 70d z lensem 50mm f1.4 i niestety nie zlokalizowalam gdzie popelniam blad gdyz ciagle glowa modela byla ostra a uszy i tlo rozmazane. Probowalam wiele ustawien i na nic. Jakies sugestie? Dodam ze wszystkie ustawienia byly na manualu

          • Anna

            Zasugerowal Pan zmiane przeslony z 1.4 na 2.2. Twarz wyglada ok ale uszy sa delikatnie rozmyte tak samo jak tlo.Kazde zdjecie ruchomego obiektu wychodzilo rozmazane.

          • Hm. To może zacznijmy od czegoś innego: zna Pani pojęcie głębi ostrości? Posługuje się pani trójkątem ekspozycji? Wie Pani na czym to polega? Czy owe rozmycie przypomina to: Portrety Piotra Trybalskiego

          • Anna

            Tak, tak wlasnie wygladaja zdjecia. Chcialabym jednak by zdjecia ktore robie nie byly zamazane w oklicach uszu i tla a raczej byly ostre. Trojkat ekspozycji sprawia iz tylko twarz jest ostra i to co w tzw trojkacie sie miesci. Jednak mnie chodzi o to jak ustawic aparat/ parametry by tego rozmycia nie bylo i zdjecie bylo ostre zarowno na twarzy jak i uszach.

          • Anna

            Poza tym oczywiscie ze znam pojecie ostrosci … Duza glebia- ostrosc wiekszosci elementow. Mala glebia- ostry element i nieostre tlo. Jednak gdy nastawiam przeslone nawet na 16 lub 22 z czego glebia jest wieksza to i tak zdjecia mam na uszach zamazane i stad wlasnie szlo moje pytanie do Pana….

          • Nie do końca ma Pani rację. Proszę mi przesłać takie zdjęcie zrobione na przysłonie f/16

      • Anna
        • Fotografuje Pani na czułości 12800 ISO, nie ma szans by zdjęcie było ostre przy tej czułości z tego aparatu. Czas 1/60s? Ze statywu rozumiem? Ostrość ustawiona jest na dół bluzki, ten obszar jest bardziej ostry. Jeśli aparat ma live view proszę ustawić zdjęcie, ze statywu na czułości max 200 na oczy dziecka i wówczas zobaczymy co wyjdzie. Proszę zrobić z przysłoną np. 2.2-3.5 i z 11 – 16.

          • Anna

            https://www.dropbox.com/s/67nu86oyew39zva/IMG_0775.JPG?dl=0
            takie zdjecie wyszlo po nastawieniu parametrow:
            live view
            czas 1/60s
            czulosc 200
            przyslona 2.2

          • Anna

            https://www.dropbox.com/s/ppafgp1bz9ffh64/IMG_0776.JPG?dl=0
            a tak wyszlo zdjecie o parametrach:
            live view
            czas 1/60s
            czulosc 200
            przyslona 11

          • Na drugim zdjęciu jest czarna klatka – chodziło mi o zdjęcie prawidłowo naświetlone z przysłoną 11. Tak czy inaczej: wydaje mi się, że ma Pani problemy z ustawianiem punktu ostrości. Wspominałem, że ten zestaw lamp nie nadaje się do portretowania, jest za ciemno, trzeba podbijać czułością i traci się na jakości obrazka. Nim jednak zacznie Pani wydawać na nowe lampy proponowałbym pofotografować w świetle zastanym, w plenerze i zdobyć nieco doświadczenia i w kadrowaniu i w obsłudze aparatu.

    • Jendker

      Witam mam canona 70D do tego mam obiektyw 18-55mm f3.5-5.6 i 50mm 1.4. Interesuje mnie obiektyw do fotografii ludzi w studiu domowym (3-4 osoby na zdjeciu) nie chodzi mi o uchwycenie popiersia tylko calej sylwetki. Sprawdzilem ze 50 sie do tego nie nadaje bo nie lapie mi wszystkich osob. Max 2 i to bardziej portretowo nizeli cala sylwetka. Co Pan proponuje?

  • Qasica

    Posiadam Nikona D7000 i poszukuje do niego obiektyw do portretow. Posiadam Nikkora 35mm 1:1.8 G ale zdjecia wychodza z szumem. Jaki bylby lepszy obiektyw do portretow? I co moze byc nie tak z moja 35tka skoro jest tyle szumu?

    • Wydaje mi się, że obiektyw nie za bardzo ma wpływ na szumy. Tak, może powodować nieostry, mydlany obraz ale szumy – na pewno nie. W powyższym artykule piszę o obiektywie 50mm 1.4, który idealnie nadaje się jako portretówka do Nikona z niepełną klatką. Polecam 🙂

      • Qasica

        Dziekuje bardzo za odpowiedz 🙂
        Wie pan moze co moze byc powodem tych szumow?

        • Nie mam pojęcia. A masz inny obiektyw i porównywałaś zdjęcia? Z jednego szum z innego bez?

  • Monika

    Witam, a jaki obiektyw portretowy wybrac do Canon 1200D? Dziekuje

    • Opisany Canon EF 50mm / 1:1,4 USM świetnie się nadaje da roboczą ogniskową 80 mm, jasny więc fajne rozmycie uda się uzyskać.

  • Elo

    Czy obiektyw 85mm f1.8 do portretow to dobry wybor dla canon 1100D czy jest moze inna dobra opcja ? Dziekuje.

    • Polecałbym nieco krótszy bo te 85 mm dla niepełnoklatkowego Canona da 136 mm a to jest już dość długa ogniskowa. Lepsza będzie 50-tka, która da 80 mm.

  • mamaTymka

    Witam, jestem fotografem-amatorem z ograniczonym budżetem (dwa tysiące to moje absolutne maksimum). Co by Pan polecił mi? Posiadam Canona 400d wraz ze standardowym obiektywem 18-55, a do tego przeprzystojnego malutkiego syna – chciałabym uwieczniać każdy jego uśmiech. 😉 Potrzebuję czegoś, co będzie się sprawdzać w kiepskim świetle (mieszkanie itp.), a jednocześnie żebym nie musiała oślepiać młodego lampą.

    • 50 mm, światło 1.4 lub 1.8 jeśli budżet mniejszy (efektywna ogniskowa – 80 mm). Będzie idealny. Do tego 35 mm, co da 50 mm w efekcie.

  • Agnieszka

    Witam , od jakiegoś czasu fotografuję a raczej próbuję 😉 Posiadam lustrzankę SONY ALPHA 55 z obiektywem DT 1.8/50 SAM. Fotografuję w trybie autofokus ale te zdjęcia nie wychodza jakoś rewelacyjnie ostre… I chciałam jeśli to możliwe Pana się poradzić co robię źle? Obiektyw mam zły czy jakoś ustawienia zmienić ? Sama juz nie wiem … Z góry dziękuję za odpowiedź. Pozdrawiam ! 🙂

    • Agnieszko, powodów może być wiele… Błędnie ustawione punkty ostrości, zbyt długie czasy naświetlania. Wyślij mi jakieś 2-3 zdjęcia w postaci surowej, zerknę. Może coś wyczytam 🙂

  • A co pan proponuje do aparatu Sony alpha37 ,jaki obiektyw 50mm 1,4 ??

    • Jeśli budżetowo, to portretowe SONY SAL-85F28 da ok. 127 mm ogniskową. Kosztuje ok. 900 zł. Albo lepiej Sony DT 50mm F1.8 SAM i dający 75 mm za ok 550 zł. Są i droższe, ale nie znam zasięgu cenowego 🙂

  • Ewelina

    W porządku, rozumiem 🙂 Ale czy poleca Pan jakieś konkretne obiektywy? Chodzi mi o firmę, którą naprawdę warto kupić? 🙂

  • Ewelina

    Witam,
    Od dwóch lat trochę fotografuję, ale postanowiłam spróbować teraz robić portrety, tylko mam problem z wyborem obiektywu. Mam Nikona D3000, poszukuje dobrego i w miarę taniego obiektywu do portretów. Czy moglby mi Pan jakiś polecić? Bardzo proszę o odpowiedź 🙂

    • W artykule powyżej opisałem 🙂 50 mm dla niepełnej klatki daje 75 mm co jest świetnym rozwiązaniem.

  • Gosia

    Jestem początkującym fotografem i szukam wlasnie obiektywu do aparatu nikona d5200 🙂 zastanawiam sie nad 50mm, czyli mam rozumiem ze po podpięciu do aparatu bede miała 75? Bo troche tego nie rozumiem :p z gory dzieki za odpowiedz 😉

    • Gosiu, dokładnie tak. Dla aparatów z niepełną matrycą – jak Nikon D5200 – długość ogniskowej obiektywów należy przemnożyć przez 1.5 (dla Nikona) i 1.6 )dla Canona). No chyba, że są to dedykowane obiektywy dla aparatów z niepełną klatką. Czyli dla standardowej 50 – tki będziesz miała 75 mm roboczej ogniskowej. I będzie to klasyczny obiektyw portretowy. Jeśli takiego szukasz – dobrze wybrałaś. 50-tki są dwie: ze światłem f/1.4 i f/1.8, różnią się dość drastycznie ceną.

    • Dokładnie tak, aparaty z tzw. niepełną klatką, czyli matrycą mniejszą niż standardowa, pełna matryca (o wielkości mniej więcej klatki analogowego filmu) dają robocze ogniskowe dłuższe niż opis na obiektywie. Dotyczy to oczywiście obiektywów dedykowanych do pełnej klatki. Dla nich właśnie ogniskową obiektywu należy pomnożyć o 1.5 (dla Nikona, dla Canona x 1.6). Czyli obiektyw 50 mm robi się 75 mm. UWAŻAJ na obiektywy dedykowane do niepełnej klatki – oznaczone dla Nikona DX bo ich ogniskowa ma długość już po przeliczeniu.
      Wracając do pytania: tak, 50 mm da 75 mm i to jest dobra ogniskowa do portretów.

  • Ania

    Witam, poszukuję obiektywu do portretowania do mojego canona 1000D. Po przeczytaniu wielu opinii w internecie zaczął mnie interesować obiektyw sigma 50mm f1.4… Czy może pan polecić do mojego modelu jakiś inny, lepszy obiektyw? Czy ta sigma będzie dobra? Pozdrawiam

    • Jeśli masz na myśli obiektyw Sigma 50 mm f/1.4 EX DG HSM – tak, będzie dobry. Ostre szkło z ładnym bokeh. Używane są dość tanie.

  • Jestem początkującym fotografem, z raczej miernym skutkiem :-). Szukam obiektywu, jako ze moja Sigma odmówiła posłuszeństwa…chcę mieć obiektyw znośny portretowo (bo o dobrym nie mam co marzyć, prawda?) jednocześnie dobry do robienia zdjęć w plenerze/ miejskich itd. Co możecie mi polecić?

    • Psuju, ma mało danych 🙂 Jakiej marki aparatu używasz? Pełna klatka czy niepełna? Co rozumiesz pod pojęciem zdjęcia w plenerze? Miejskie? Masz na myśli obiektyw do fotografowania krajobrazu?

      Jeśli szukasz obiektywu portret + krajobraz to pozostaje Ci jakiś travel zoom – 24-85, 28-70. Odpisz na powyższe – coś wyszukam.

  • emsik666

    Myśle ze w dwóch ostatnich obiektywach źle sa podane dane 🙂 ogniskowa 50 dla pełnej klatki i mnożac w przypadku canona przez 1,6 to daje 80 dla aparatów z matryca APS-C (niepełnej klatki)
    Pozdrawiam.

  • CzarMir

    W czasie podróży bardzo często fotografujemy ludzi w świetle zastanym (ostre słońce), kiedy to na twarzach fotografowanych osób powstają głębokie i ostre cienie, które psują ogólny wygląd klasycznego portretu. Stosując długie ogniskowe (200-400mm) i w związku z tym fotografując z dużych odległości nie mamy możliwości pozbycia się owych cieni (użycia lampy błyskowej). A to jest właśnie kolejny nieopisany powód na to, że długie ogniskowe nie sprzyjają w uzyskaniu dobrego portretu.

    • PiotrTrybalski

      Odradzam portretowanie w słońcu, zwłaszcza w takich krajach, gdzie ludzie mają ciemną karnację, a tło jest bardzo jasne. Lepiej przesunąć się z modelem do cienia, jeśli się da – portretować w czasie pochmurnego dnia. Owszem, racja, dopalenie lampą może nieco pomóc, warto też skorzystać wówczas ze sposobu: mocno niedoświetlić ujęcie (nawet 2-3 EV) a lampą z dyfuzorem dopalić pierwszy plan – twarz, ramiona. Efekt może być ciekawy.

      • CzarMir

        Pełna zgoda :-).